Субота, 18.05.2024, 11:13
Мій сайт
Головна | Реєстрація | Вхід Вітаю Вас Гість | RSS
Меню сайту
Категорії розділу
Підготовка до ЗНО [1]
Розробки уроків [1]
Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0
Форма входу
Головна » Файли » 11 клас » Підготовка до ЗНО

Педагогічний тренінг Впровадження сучасних методів навчання на уроках української мови і літератури з метою
23.03.2015, 20:03

                      Педагогічний тренінг

 

          Впровадження сучасних методів навчання на уроках української мови і літератури з метою підвищення професійної компетентності вчителів

                             До хорошого уроку учитель готується усе життя.

                                                                                                     ( Сухомлинський В. О.)

 

1.Знайомство.

        Ми давно знаємо один одного як фахівці української мови і літератури. Але у кожного з нас є ще власні уподобання, інтереси , життєве кредо.

        Давайте познайомимось!

( керівник тренінгу тримає в руках клубок ниток, розповівши про своє улюблене заняття,передає край нитки з клубка учаснику тренінгу, який знаходиться поряд; той, розповівши про себе, передає нитку далі, аж поки вона не обійде усіх учасників і знову опиниться у руках керівника тренінгу.)

        Як бачимо, кожен із нас – індивідуальність, що має свій життєвий досвід, своє хобі, ідеал у житті. Усі ми різні . Але цей чарівний клубочок поєднав нас сьогодні  спільною справою: прагненням поглибити свій фаховий і методичний рівні.      

 

2.Оголошення теми і мети тренінгу.

Тема: Впровадження сучасних методів навчання в практику викладання української мови і літератури з метою підвищення професійної компетентності вчителів.

Мета: поглибити знання про сучасні методи навчання та їх ефективне використання в процесі навчальної діяльності; формувати практичні уміння і навики раціонального використання інноваційних методів і прийомів навчання для ефективної й високоякісної підготовки старшокласників до ЗНО.

 

3.Очікування.

        Чого ви очікуєте від сьогоднішнього тренінгу? Запишіть свої очікування на відривному листочку і помістіть на спеціальному стенді.

 

4.Правила роботи в групі:

       Для успішного проведення тренінгу будемо дотримуватися правил:

  • Слухати і чути свого співрозмовника;
  • Бути доброзичливим;
  • Бути активним;
  • Говорити тільки за темою і від свого імені;
  • Не критикувати: кожен має право на власну думку;
  • Говорити стисло і конкретно.

       Пригадаємо ще одне правило організації навчальної діяльності учнів:

 

Скажи мені – і я забуду;

Покажи – і я запам’ятаю;

Дай можливість обговорити – і я зрозумію;

Дай можливість навчити іншого –

І я прийду до досконалості.

 

 

          Сьогодні під час тренінгу ми крок за кроком будемо підніматися сходинками до вершин пізнання законів рідної мови .  наше сходження буде проходити у два етапи:

      1 етап: Мовознавці

      2 етап: Літературознавці

Для  виконання вправи «Серед гармонії звуків» об’єднаємося у три групи

(учасники вибирають фішки червоного, жовтого і зеленого кольорів, утворюють групи).

1 група: Записати фонетично слова:

Берешся, у книжці, у шапочці, учиться, зжувати, винісши, льотчик, пишається, майбутній, млинці, щодня, екзамен, якби, ложка.

2 група: «Піймай помилку»:

    с п о д і в а й е т с а      ,     дж е р е л о    ,     ш ч е б е т а т и   ,     с о л о в і н и й         

    б о р е ш с а     ,     н а  с т е ж ц і   ,    р о ж у в а т и   ,   х о ч б и    ,  д о г т й у   ,

   к о ж у ш и н а   ,      п о й а с н е н: а   ,   п р е з и д е н с к и й   .

3 група: «Допоможи   французові» (поставити  наголос):

    Веретено, ветеринарія, вісімдесят, вимова, граблі, гуляш, диспансер, гуртожиток, дочка, дрова, живопис, завдання, загадка, зачіска, зерно, індустрія, каталог, кінчити, колесо, кропива, кулінарія, мабуть, одинадцять, ознака, отаман, помилка, позаторік, позначка, приятель, статуя, мережа, рукопис, хаос, безлад, центнер, шофер, черговий, чорнослив.

 

        Для виконання вправи «У майстерні слова» поєднаємось у дві групи:

«Будівничі»       і     «Дослідники».

1 група: Визначити способи творення слів:

       Прамова, промова, вгору, чорноморець, залізобетон, дизель, по-моєму, виступ, білити, ощасливити, «Таврія», Неїжмак, взаємодопомога, не-руш-мене, залізобетонний, малосімейний, малозаселений.

2 група: Виділити значущі частини слова:

        Узбіччя, радісний, безвиїзно, по-українському, спрямовувати, розвиднилося, працюй, снігоочисний, зрозумівши, двохсот, поні, читання, радісно, піти, іти, іду.

       Завітавши у країну Морфологію, виконаємо ряд цікавих вправ.   Для цього утворимо «Коло дружби».   Завдання вправ будемо виконувати один за одним, а підтримка друзів допоможе.

         -На острові Іменників: поставте іменники 2 відміни чол.. роду в Р.в. одн.

         Клас, токар, снігур, світ, Донбас, поштар, інститут, Львів, водень, гектар, ювілей, атом, бузок, вокзал, хор, екзамен, вівторок, снігопад, мед, трикутник, Крим, сад, Урал, вишняк, полк, бур’ян, жаль, камінь, гурт, завод, горизонт, інженер, слюсар, атлас, вальс, теніс, коридор, базар, газетяр.

         -У лабіринтах Числівників:  відредагуйте граматичні форми числівників, у яких допущено помилки:

         Трьомстам п’ятидесяти дев’яти пасажирам, п’ятиста сімдесяти чотирьох учнів, двомастами шістдесятьма вісьма студентами, вісьмастами тридцятьма чотирма громадянами, чотирьохста сорока одного працівника, семистам вісімдесяти двом бійцям; народився двадцять сьомого березня тисячу дев’ятсот вісімдесят першого року, за чверть десята година, подовжити до тридцятого вересня двох тисяч дванадцятого року, вісімнадцять годин тридцять хвилин, сьома година, двадцять п’ять хвилин, угода від десятого лютого тисяча дев’ятсот дев’яносто вісьмого року, опублікували чотирнадцятого травня двотисячного року, на годиннику без двадцяти восім, дійсне до сімнадцятого квітня дві тисячі п’ятнадцятого року, о пів на сьому, вісімдесятьох п’яти вулканів, на шістьмастах  кілометрах, сорокома  робітниками. на стах сторінках, сьомастами метрами, ста вісімдесяти трьох слухачів,  стома учнями, семи десяти відмінників.

            Для проведення навчальної гри «Допоможи Попелюшці» об’єднаємося  у три групи : Прикметник, Займенник, Прислівник.

            Завдання: розподілити слова у три групи за способом написання: разом, окремо, через дефіс.

1 група: Правопис прислівників:

      Так/то, зо/зла, с/під/споду, на/гору, на/гора, як/таки, с/під/лоба, по/честі, рік/у/рік, хоч/не/хоч, на/жаль,до/речі, зроду/віку, з/боку/на/бік, по/заду, вряди/годи, не/з/руки, на/пів/дорозі, в/далечінь, без/упину, будь/що/будь, на/зло, час/від/часу, в/рівень, на/половину, на/троє, до/тепер. на/швидку/руч, в/цілому.

2 група: Правопис займенників:

       Аби/що, ні/хто, ні/про/що, хто/сь, ні/від/кого, казна/до/кого, де/хто, хтозна/на/кому, де/котрий, скільки/небудь, ані/чий, де/в/кого, казна/з/ким, до/кого/сь, за/будь/яких, ні/до/чого, де/з/ким, з/чиїм/небудь, аби/що. з/де/ким, ні/скільки, на/який/небудь.

3 група : Правопис складних прикметників:

         Військово/оборонний, військово/полонений, військово/зобов’язаний, давньо/український, внутрішньо/властивий, єдино/кровний, єдино/правильний, життєво/необхідний, народно/поетичний, науково/розроблений, радіаційно/захисний, радіаційно/стійкий, радіаційно/екологічний, суспільно/корисний, суспільно/політичний, свіжо/зібраний, національно/самобутній, національно/культурний, західно/український, сніжно/білий, біло/сніжний, плодо/консервний.

             Наступні вправи виконуватимемо колективно. Тут буде діяти »Правило  піднятої руки».    Відповідатиме той учасник тренінгу, який першим знайшов правильну відповідь.

             1 вправа: «Ти – редактор» (відредагувати написання не з дієприкметниками):

            Не виконане завдання, не скопана , а зорана земля; непрополоті вчасно грядки,  картина не намальована, недоспівані пісні, квіти ще незірвані, нездійснена мною мрія, не стихаючий шум, недоплетений кошик, мною непідметена підлога, несказане тобою слово, ніким не читана книга, дитина невмита, не розв’язана задача, не вишитий дівчиною рушник, лист ненаписаний, хата не побілена, слова ще несказані.

            2 вправа «Страшне перо не в гусака»: відредагувати речення з граматичними помилками:

  • Наполегливо тренуючись, нас не залишає віра в перемогу.
  • Розпочинається сезонний розпродаж зимових пальто.
  • Хочу подякувати учасників круглого столу.
  • Ходімте на прогулянку в зимовий парк.
  • Розгляньмо зроблені висновки автором нового підручника з історії України.
  • Ювілейні міроприємства розпочнуться у слідуючу неділю.
  • Годинники – це штучно створені предмети, які інформують людину про час і який є дуже важливим ресурсом.

Трохи перепочинемо.  Рухавка.

Що ж, мабуть, пора настала трохи відпочити.

Я хочу на шейпінг всіх вас запросити.

Раз – підняли руки вгору. Два – нахилилися додолу.

Руки в боки! Повернулись ,

Нахилились – вправо, вліво, щоб нічого не боліло.

Раз, два, три, чотири – набираємося сили!

Розпрямись, повернись, до товариша всміхнись.

Наступні вправи перенесуть нас на безмежні простори Синтаксису.    

1 вправа запрошує: «Відправ лист адресатові».

Адреси такі:

           А)  СПР з кількома підрядними;

           Б) Просте речення;

            В) БСР;

            Г) Складне речення з сурядно-підрядним зв’язком .

Листи слід відправити такі:

  1. Пильно вдивляючись, вслухаючись, ховаючись то за кущами, то за руїнами, перетинаючи хутко чисті, спорожнілі, прибрані, розчищені, змиті вулиці – смачно пахло скропленим водою асфальтом, - він прийшов на схили високого берега великої ріки.
  2. Зійшов місяць і освітив зрубані одним помахом велетенського меча верхівки дерев, вони не впали, їх просто не було, не було ніде, вони щезли, тільки згори було видно плоску рівнину верхівок дерев.
  3. Потім знову будуть місячні ночі без розімлілостей, коли вже й осінь озветься, загуркоче першими штормами, коли десь звідти, з розвированої місячної безвісті, з глибин Всесвіту, невідома сила гнатиме й гнатиме буруни на цей берег, де на піщаному пагорбі ледь бовваніє дівоча задумлива постать.
  4. Собор возносився рожево під саме небо, і низькі хмари черкали об найвищу баню, заплутувалися безпорадно поміж бань нижчих, умить зупинялися у своєму бігові, і тоді видавалося, ніби починає летіти він понад землею, і суцільна його дивна рожевість заступалася жовтістю від кованого золота, яким покрито було бані, й увесь собор зненацька засвічувався, мов щільник, повний меду, і в найпохмуріших душах ставало ясніше від того видовища.   

Остання вправа на етапі мовознавства  -  «Сюрприз із скриньки».

Усі учасники тренінгу об’єднуються у пари і дістають зі скриньки номерок із завданням: поставити розділові знаки у заданому реченні.

  1. Книги морська глибина хто в них пірне аж до дна той хоч і труду мав досить дивнії перла виносить.
  2. Я не вірю  що дід із могили воскресне

Але вірю що ні  - він увесь не умре

Його думи нехитрі додумають внуки

Із очей ще віки променітимуть в них

Його пристрасть і гнів

Його радощі й муки

Що вмираючи він передав для живих.

  1. Все почалося просто з-за обрію тихо виткнувся ріжечок синьої хмари що була ледь помітна й залитий степ одразу принишк затаїв подих мовби чекаючи що з того вийде.
  2. Дивлюся на рушник що мати вишивала

І чую гуси зняли крик зозуля закувала

Знов чорнобривці зацвіли запахла рута- м’ята

Десь птахи бджоли загули всміхнулась люба мати

І біль із серця раптом зник так тепло – тепло стало

Цілую мовчки той рушник що мати вишивала.

  1. Плоди й насіння збирали після повного їх достигання а корені викопували наприкінці літа у цей час у них нагромаджується найбільший запас речовин які потрібно для лікування.
  2. Широкою була  сфера використання рушників на знак згоди на шлюб дівчина подавала їх старостам намітка головний убір уже заміжньої жінки  це довгий восьмиметровий рушник  у нього загортали маля що з’являлося на світ.
  3. Скільки разів ходила вона через ці кучугури до бакена козяче пустище було та й усе тільки сердилась коли в ноги наганялось тут колючок а  зараз наче полуда з очей зійшла  якийсь покров з усього все відкрилось в інших барвах наповнилось непоміченою до цього красою.
  4. І студент що досі ще був недосяжним уже поруч неї сидить читає вірші іспанського поета і вони зливаються з гуркотом поїзда на мосту  що далеко загримкотів у тиші ночі звідкись і кудись .
  5. Баглай ніби обдарував Єльку щедрістю своєї душі до чого тільки торкався поглядом все в нього ставало небуденним і заводські заграви що окутують титана і ці пустирища де в його уяві вже виростають споруди незвичайної архітектури якесь сонячне місто для людей .
  6. Навіть ота комишинка що в багрянці озера поставила свою тінь і вона робилась незвичайною  виявлялась комишинкою митця  однією з тих комишинок  що з них було виплетено прообраз собору його перший маленький макет що підліткові на долоні вміщався.
  7. Відлітають роки наче птахи нестримні у вирій наші неньки сивіють а серцю так хочеться вірить що у радісну хвилю і чорну хвилину скорботи зігріватиме завжди мене материнська турбота.
  8. Над Степанівкою западав вечір тіні від хат довшали перетинали курні вулиці широкими смугами крили їх мерехтливим серпанком – ставало синьо в селі й прозоро а степ насувався з усіх усюд стемнілий і таємничий заглядав у кожну хату немовби просився на ніч.
  9. Я не журюся тим що золота не маю що золото й кришталь не прикрашають дім завжди щасливий тим що біль і радість  знаю і що любов живе у серденьку моїм.
  10. Як у нашому селі в крицю вдарять ковалі як у небі голубому закурличуть журавлі так і знай не за горами із пахучими вітрами з солов’їними піснями йде весна по всій землі.  

   

    Сходинками пізнання ми піднялися на вершину, де  розпочнемо виконання вправ другого етапу тренінгу «Літературознавці».

     Для проведення вправи  «Проба пера»  об’єднаємося  у п’ять вільних груп за власними симпатіями. Завдання вправи: визначити віршові розміри запропонованих уривків поезій.

  1. Давайте дивуватись ясним зорям

І тихим водам – літо чи зима.

Давайте, щоб у солов’їнім хорі

Людської пісні чулася сурма.

Давайте дивуватися красі,

Дитячій казці,  яблуку в росі,

Розпуклій бруньці на веселім вітті.

Наївній ніжності, що б’є крильми…

Давайте залишатися людьми,

Бо це мистецтво – що найвище в світі.

                               (В. Малишко)

 

  1. Сад вишневий на порі,

Повернулись журавлі.

А мені, як до зорі,

Долітати на крилі

Все до тебе, як до вічної зорі.

                           (Б. Олійник)

 

  1. Вечірнє сонце, дякую за всіх,

Котрі нічим не осквернили душу,

За те, що завтра жде своїх натхнень,

                      Що десь у світі кров ще не пролито.

Вечірнє сонце, дякую за день… (Л. Костенко)

  1. Ой, палка ти була, моя пісне!

Як тебе почала я співати,

В мене очі горіли, мов жар,

І зайнявся у грудях пожар…

                              (Леся  Українка)

  1. Ніжніша від ночі, миліша від ранку,

Струнка і хороша, і вічно смутна,

Вся в білім убранні, вся в білім серпанку,

Вся в пір’ях лебідка… Лебідка вона!

                                (Олександр Олесь)

  1. На межі двох епох , староруського золота повен ,

Зазвучав сонценосно твій сонячно-ярий оркестр,-

І під сурми архангела рушив воскреснувший човен,

Й над мощами народу хитнувсь кам’яний його хрест.

                                                    (Є. Маланюк)

                7. Може, це вже через тисячу літ –

                     Я і не я вже, розбуджена в генах,

                     Тут на землі я шукаю хоч слід

                     Роду мого у плачах і легендах!

                                                             (Л. Костенко)

                8. Радуйся, дівчино, разом зі мною

                     Сонцем і ясною голубизною,

                     Ласкою леготу, листям на кленах,

                      Білою стежкою в травах зелених.   (Д. Павличко)

                9. Ми вийдем з тобою на листя опале,

                    Де сяє повітря, як сиві опали,

                    Очиститься подих і голос від диму,

                    Я пісню з тобою високо нестиму,

                   Трава нам заграє і вітер затрубить,

                   І постріл мисливця нас раптом розбудить.

                                         (Д. Павличко)

             10.Яблука достиглі, яблука червоні!

                  Ми з тобою йдемо стежкою в саду.

                  Ти мене, кохана, проведеш до поля,

                  Я піду – і, може, більше не прийду.

                                           (М. Рильський)

 

 

      Вправа «У пошуках скарбів мови»: у запропонованих уривках літературних творів назвати художні засоби мови.

       З чарівного кошичка ви дістаєте свій «скарб» і виконуєте завдання.

  1. Дорога і дорога лежить за гарбузами.

І хтось до когось їде тим шляхом золотим.

Остання в світі казка сидить під образами.

Навшпиньки виглядають жоржини через тин.

                                           (Ліна Костенко)

  1. Стоїть у ружах золота колиска.

Блакитні вії хата підніма.

                   (Ліна Костенко)

  1. Горить моє серце. Його запалила

Гарячая іскра палкого жалю.

Чому ж я не плачу? Рясними сльозами

Чому я страшного вогню не заллю?

                              (Леся Українка)

  1. З осколків темряви зберу твоє обличчя,

Між звуків ночі голос твій знайду.

Нехай мене у провесінь покличе,

Хай відведе самотність і біду.

                                        (В. Малишко)

    5.   Ой, не спішіть, літа мої бистрії,

           Бо аж бракне повітря.

           Я ще так мало успіла виспівать

           В синьому вітрі.

                                    (В. Малишко)

    6.    Неначе ляля в льолі білій,

           Святеє сонечко зійшло.

                                    (Т. Шевченко)

      7.  Поміж м’якими, зеленими, ніби оксамитовими берегами в’ється гадюкою Раставиця, неначе передражнює здорові річки, як часом  маленькі діти передражнюють старших.      (І. Нечуй – Левицький)

      8.      Ходім удвох на свято медозбору,

              Моя, зболіла в прикрощах душа.

              Помолимось квітковому собору,

              Нехай довіра нас не залиша.

             Ходім удвох, душа моя, ходімо,

             Так гірко пахне сивий молочай.

              Бджолі і квітці, сестро, порадіймо,

              Поглянь, ось нас вітає іван чай.

              Ходім удвох на свято медозбору,

             У нього лик далекий від біди :

             Помолимось квітковому собору.

             Ти зважилась. Душа? Ходи, ходи!

                                                 (Ю. Кириченко)                       

      9.    Голосно квилить мовчання моє,

              Пута зневіри із розпачу в’є .

               В них заблукала свята гіркота –

                Птаха, що в небі осмути літа.

                                                    (Ю. Кириченко)

      10.   Дерева привіталися з світанком

               За тихим безіменним полустанком.

               Зміїлась стежка в житі недалечко,           

                У небі паслась хмарка, як овечка.

                Бджола в державу соняхів пливла,

                Коли твоя рука в мою лягла.

                                                     (Ю. Кириченко)    

              Вправа  «Літературна плутанка» .  Виконуючи цю вправу, допоможемо учневі , який переплутав  уривки з творів українських письменників, прізвища авторів.

             Завдання: поєднайте автора, назву твору і уривки з творів.  

  1.    «Ніколи не сміявся без любові до вас усіх, до сонця , до вітру, до зеленого листу!» М. Рильський, «На колимськім морозі калина».
  2. «  Звитяги наші, муки і руїни безсмертні будуть у її словах. Вона ж була, як голос України, що клекотів у наших корогвах!» Г. Косинка, «Я (Романтика)».
  3. «Пошли ж вам, Боже, щасливу долю та сили в руках, щоб возвеличили трудами красну землю нашу українську, аби цвіла вона багатством і згодою». Л. Костенко, «Молюсь і вірю».
  4. «Безгоміння, безлюддя довкола, тільки сонце, і простір, і сніг. І котилося куль –покотьолом моє серце в ведмежий барліг». Т. Шевченко, «Кавказ».
  5. «Тьма. Дивлюся на княжий маєток і згадую, що шість на моїй совісті. Ні, неправда, шість сотень, шість тисяч, шість мільйонів – тьма на моїй совісті». Ю. Яновський, «Вершники».
  6. «Хто стане нищити 20 мільйонів одних лише селян українців, хто?». О.Довженко, «До Основ’яненка».
  7. «Кати знущаються над нами, а правда наша п’яна спить». В Стус, «І мертвим, і живим…»
  8. «Нема на світі України, немає другого Дніпра…» Микола Хвильовий, «Мина Мазайло».
  9. «Наша дума, наша пісня не вмре, не загине». Т. Шевченко, «Думи мої, думи мої».
  10. «Буду жити, допоки жити мені дозволить дух життя». Т. Шевченко, «Маруся Чурай».
  11. «Степ зустрічає низькими поклонами пашні вітер, а він проходить полями – теплий, ніжний, смикає за вуса горду пшеницю, моргає до вівса й довго, довго цілує кучеряві голови гречок…» Остап Вишня . «В житах».
  12. «Здалеку закружляв вихор, веретеном устав догори,розквітнув під небом, вигнутий стовп пилу пройшов шляхом, затьмаривши сонце, перебіг баштан, прогув бойовищем..»  М. Куліш, «Україна в огні».
Категорія: Підготовка до ЗНО | Додав: lidija-4ornobaj
Переглядів: 3087 | Завантажень: 0 | Коментарі: 1 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *:
Пошук
Друзі сайту
Copyright MyCorp © 2024
Зробити безкоштовний сайт з uCoz