Субота, 18.05.2024, 08:32
Мій сайт
Головна | Реєстрація | Вхід Вітаю Вас Гість | RSS
Меню сайту
Категорії розділу
Підготовка до ЗНО [1]
Розробки уроків [1]
Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0
Форма входу
Головна » Файли » 11 клас » Розробки уроків

Синонімія двоскладних і односкладних речень
02.01.2015, 13:52

Тема: Синонімія двоскладних і односкладних речень

Мета: повторити види односкладних речень і способи вираження присудка в них; розрізняти синтаксичні синоніми, визначати їх стилістичну функцію; проводити синонімічну заміну в простому реченні з метою посилення тієї чи іншої стилістичної функції;

розвивати вміння правильно і комунікативно доцільно висловлювати власні думки за допомогою синонімічних відповідників між двоскладними і односкладними реченнями;

формувати засобами художнього слова життєві компетентності школярів;

 за допомогою мовленнєво – комунікативного дидактичного матеріалу виховувати у школярів риси національного менталітету, шанобливе ставлення до хліба і до праці хлібороба.

Внутрішньопредметні зв’язки: Стилістика: синтаксичні синоніми.

Міжпредметні зв’язки: Література: виразне читання.

Тип уроку: урок розширення і поглиблення знань та розвитку практичних умінь.

Культурологічна тема: Віддаю хліборобові шану –

                                           Найстаріший-бо хліб на землі!  (М. Сингаївський)

Методи: лінгвістичне дослідження, лінгвістична трансформація, аудіювання, лінгвістичний діалог, усний твір, коментоване  письмо, графічний диктант, робота в групах, у парах, індивідуальні завдання, тестова перевірка знань.

 

Учні повинні знати:

  • Відтінки значень простих речень;
  • Види односкладних простих речень і способи вираження присудка в них;
  • Особливості граматичної основи односкладних і двоскладних простих речень.

 

Учні повинні вміти:

  • Розрізняти відтінки значень простих речень;
  • Розрізняти синтаксичні синоніми, визначати їх стилістичну функцію;
  • Проводити синонімічну заміну в простому реченні з метою посилення тієї чи іншої стилістичної ознаки.

 

                                      Хід  уроку

1.Мотиваційний етап.

             Звучить грамзапис «Пісні про хліб»:

Окраєць хліба на столі.

Йому вклоняюсь,  мов святині.

В нім запах теплої ріллі,

Між колосків - волошки сині.

Гостей шановних, дорогих

Ми хлібом- сіллю зустрічаєм.

Благословляєм  молодих

Весільним пишним короваєм.

Приспів:

Запам’ятай  людської мудрості слова:

В житті у нас усьому хліб є голова.

Ти обійди всю рідну землю вшир і вглиб

І не знайдеш нічого кращого, як хліб.

2.Окраєць хліба на столі.

Що є дорожчого сьогодні!

В нім голос  матері-землі

Живий у пам’яті народній.

Збере всі крихти , як одну,

Бабуся у вечірню пору,

Бо знає хлібові ціну

Ще із часів голодомору.

3.Не розтопчи , не обмини,

Як бачиш скибку під ногами.

Немає хлібові ціни!

Не забувай про це з роками.

          

             Наш урок присвячений темі хліба і праці хлібороба. Хліб – це найцінніше, що створило людство за свою багатовікову історію . У нашому хліборобському краю споконвіку батьки вчили дітей шанувати хліб як найбільшу святиню, низько вклонятися матінці землі – годувальниці і тим ,хто плекає на ниві рясні врожаї: орачам, сівачам, женцям…

  • Які моральні настанови  прозвучали у словах пісні? (полікультурна, соціальна компетентності).

 

Повторення вивченого:

                                        Словниковий диктант

(У ході написання пояснити  орфограми у словах, виділені слова записати фонетично, пояснити розбіжності у вимові й написанні):

            Молотьба, косьба, вогкий, легкий, робиться, навчишся, сіється, колоситься, збираєш, пшеничний, милуєшся, колосся, безмежжя, щоденний, рясний, голубінь, безсмертя, зерновий, сиплеться, збіжжя, дзвенить, хлюпають, коріння, женці, заквітчаний, стиглість.

 

 

2. Актуалізація опорних знань.  Оголошення теми уроку.

        1) Лінгвістичний діалог на тему: «Односкладні речення і способи вираження граматичної основи у них». (комунікативна, соціальна, інформаційна компетентності).

       2)Лінгвістичний практикум: На мультимедійний екран  спроектовано слова «Пісні про хліб» Іринки Ярощук. У тексті пісні знайти односкладні речення і визначити їх вид. Записати речення у зошит.

3. Цілевизначення і планування.

Визначимо і узгодимо цілі нашої роботи на уроці, наші завдання, очікування:

  • Закріпимо поняття про односкладні речення та особливості вираження граматичної основи у них;
  • Дослідимо синонімію односкладних і двоскладних речень;
  • З’ясуємо стилістичні відтінки синтаксичних синонімів;
  • Висловимо власну думку про ставлення до хліба , до невтомних трудівників хлібної ниви.

4. Презентація навчального матеріалу.

            1) Лінгвістичне дослідження:  (компетентності інформаційна, соціальна, саморозвитку і самоосвіти).

- Пригадайте, що таке синоніми.

- Що означає поняття «синтаксичні синоніми»?

     (Робота в групах).

     1 група: Доведіть, що в поданих парах речень кожне перше – односкладне, а інше – двоскладне.

А)Приїжджаю в село. – Приїхав у село.

Б)Курявою заволокло півсела. – Курява знялася,  заволокла півсела.

В)Озимину вже посіяно. – Озимину хлібороби вже посіяли.

Г)Чесне діло роби сміло. – Кожен чесно робить своє діло.

      2 група: Прочитайте запропоновані речення і визначте вид кожного з них. Якими відтінками змісту різняться синонімічні речення кожного виду?

А)У хаті пахне свіжий хліб – У хаті пахне свіжим хлібом.

Б)Дорожи своїм і чужим часом у гарячу жнивну пору. – Треба дорожити своїм і чужим часом.

В) Сівбу озимини закінчено вчасно. – Сівбу озимини закінчили вчасно.

Г)У селі встають рано. – Селяни завжди встають рано.

      2) Лінгвістична трансформація (робота в парах).

      (компетентності соціальна, комунікативна, саморозвитку).

А)Замінити безособові речення синонімічними особовими:

- Пахне рідною хлібною скоринкою.

- Із поля віє пахощами свіжої ріллі.

- Дмухнуло найдорожчим у світі степовим чистим повітрям.

Б)Замініть особові речення синонімічними називними:

- Густі чорні хмари швидко насувалися.

- Рвучкий вітер подув із заходу.

- Блискавка оперезала небо. Загуркотів грім.

- Линув теплий дощ.

- Життєдайна волога напоїла спраглу землю.

- Повітря наповнилося приємними пахощами лугів і достиглих нив.

В) Замініть односкладні речення синонімічними двоскладними:

- Наливайтесь, житечко, ячмінь, стиглістю.

- Пахне в’ялою травою, квітами, достигаючими хлібами.

- На лузі траву скошено.

- Село позначено печаттю переджнив’я.

Г) Підкресліть граматичні основи. Визначте вид кожного речення. Перебудуйте, де це можливо, двоскладне речення в односкладне.

- Без праці  не проживеш.

- Вперта праця все переможе.

- Змалку звикайте до праці.

- Працею людина сильна й красива.

Д) індивідуальні завдання з картками  виконуються на дошці:

                                       Картка  1

1)Прочитати, визначити односкладні речення та їх вид.

2) Записати виділене речення, вказати, якою частиною мови є позначені цифрами слова.

       Після теплих літніх дощів хліба налилися колосом. А ( 1 ) за кілька днів   (2)завирувало, заграло ( 3 ) жовтогаряче море,( 4 ) хлюпаючи золотом колосків. Пахощі зрілого хліба. Їх особливо чутно вечорами. Духмяно віє стиглістю хлібних нив. Це наче поклик хліборобам:  пора косити.

                                    Картка    2

  1. Прочитати виразно уривок з вірша І. Бердника.
  2. Назвати односкладні речення, їх вид.
  3. Якими рисами наділений ліричний герой вірша – хлібороб?

Золотими хлібами дзвенить українська земля,

І співає моя хліборобська окрилена доля.

Є на світі багато високих покликань і доль,

А мені дорога хліборобська окрилена доля.

Щедро ниву засію. Зберу життєдайні плоди.

Для нового врожаю догляну зерно і машини.

І братів запрошу на хліб – сіль, на гречані меди.

Я – господар землі. Я – господар своєї країни.

(компетентності полікультурна, комунікативна, саморозвитку).

3)Графічний диктант  (компетентність саморозвитку і самоосвіти): позначити порядковий номер кожного речення і графічний символ його.

- Бережіть хліб.(1)

- З давніх часів дітей привчали до традицій шанувати хліб.(2)

- Хліб на столі.(3)

- Зайшовши до хати, возрадуймось його присутності, освятімося його терпким запахом.(4)

- Віддаймо пошану мозолястим рукам хлібороба.(5)

- Це вони подарували духмяні, схожі на сонце паляниці. (6)

- Уклонімося низько трудівникам нив, святості виплеканого ними хліба.(7)

- Хай одвічно він буде на нашому столі й ніколи не черствіє.(8)

- Хліб.(9)

- Мірило нашої душі, мірило совісті людської. (10)

 

     Кодограма:

1.односкл., узаг.-особове;   2. Односкл., неон.-особове;   3. Двоскл., неповне;

4. односкл., озн.-особове;   5. Односкл., озн –особове;      6. Двоскл.

7. односкл., озн.-особове;    8. Двоскл.;      9. Односкл., називне;  

10. Односкл., називне.

 

         4) Аудіювання   (компетентності інформаційна, комунікативна, саморозвитку)

- Прослухайте текст:

      - Оце так пахне!..- видихнув я.- Тату, а чого рілля пахне так…тривожно, чи що?

      - Тривожно, кажеш? – задумливо мовив батько. – Гм, є їй чого тривожитися. Ваш брат, бач, щойно закінчить школу, так і рветься в місто, наче там кожному золоту гору з поклоном піднесуть. От і тривожиться земля, чи буде її кому орати, засівати, жати… А знаєш, коли земля найкраще пахне весною?  Як ореш її вночі. Ідеш наче по пахучому і геть чорному морю бездонному… Закінчиш орати , і аж боязко виходити з кабіни – раптом пірнеш у ту глибінь…

        Вже коли підходили до хати, я забіг поперед батька й прохально зазирнув йому у вічі:

  • А мене візьмеш з собою, коли вночі оратимеш?

Батько смикнув мене за вухо шапки:

  • Нащо задаєш, як твоя граматика каже, риторичні запитання?

Завдання до тексту:

  • Визначте стиль тексту і тип мовлення.
  • Про що іде мова у тексті?
  • Чому, на думку батька, земля пахне тривожно?
  • Які односкладні речення вжито у тексті?

 

5)Усний твір   (компетентності  комунікативна, продуктивної творчої діяльності, соціальна):

- Висловіть власні міркування про працю хлібороба, про значення хліба в житті людини, про ставлення до хліба. У висловлюванні вживайте односкладні речення.

6)Тестова перевірка знань   (компетентність саморозвитку і самоосвіти).

5. Рефлексивно – оцінювальний етап.

    - Оцінимо результати своєї діяльності на уроці ( метод «Незакінчене речення):

- Сьогодні  на уроці я повторив…

                                         навчився…

                                         зрозумів…

-Які духовні цінності ви винесли з сьогоднішнього уроку?

6. Домашнє завдання          (на вибір):

- Вправа 251 . Визначити види речень. Де можливо, перебудувати двоскладні речення в односкладні.

- Вправа  312. Виписати односкладні речення, визначити їх вид.        

 

Категорія: Розробки уроків | Додав: lidija-4ornobaj
Переглядів: 4027 | Завантажень: 0 | Коментарі: 12 | Рейтинг: 5.0/1
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *:
Пошук
Друзі сайту
Copyright MyCorp © 2024
Зробити безкоштовний сайт з uCoz