Тема: Прислівник як частина мови. Узагальнення і систематизація вивченого
Мета: узагальнити і систематизувати знання учнів про прислівник як частину мови: морфологічні ознаки, творення ступенів порівняння, правопис;
Розвивати логічне мислення, усне і писемне мовлення, орфографічну грамотність;
Виховувати злагоду і доброзичливість у взаєминах, милосердя , бережне ставлення до навколишнього світу і один до одного.
Тип: урок узагальнення і систематизації знань.
Епіграф: Світ прекрасний навколо тебе -
Сонце ясне і синє небо,
Птахи та звірі, гори і ріки –
Нехай він буде таким навіки!
Нехай людина добро приносить –
Бо світ навколо любові просить.
( А. Потапова )
Хід уроку
- Мотиваційний етап.
Вступне слово вчителя.
Сьогодні у нас підсумковий урок з теми «Прислівник як частина мови». Ми перевіримо знання, які ви здобули протягом попередніх уроків. Побажайте один одному успіхів у роботі на уроці.
Звернемося до епіграфу нашого уроку. Один з учнів зачитує епіграф до уроку ( полікультурна компетентність).
- До яких думок спонукають рядки поезії А. Потапової?
- Який настрій створює вірш?
- Створіть власний вислів – лозунг, що продовжує головну думку поезії-епіграфа. (Завжди творіть добро у світі!)
- Цілевизначення і планування.
Визначимо цілі нашого уроку (компетентність саморозвитку і самоосвіти ).
- Узагальнити знання про граматичні ознаки і синтаксичну роль прислівника;
- Систематизувати знання про розряди і ступені порівняння прислівників;
- Повторити основні орфограми написання прислівників разом, окремо і через дефіс.
- Узагальнення і систематизація вивченого матеріалу.
- Повторення теоретичних положень:
- Прислівник = це…
- Прислівники за своїм значенням належать до таких розрядів:
- У реченні прислівник виступає в ролі…
- Морфологічний розбір прислівника.
- У тексті епіграфа знайдіть прислівники і зробіть їх розбір як частини мови.
- Аудіювання. Прослухайте текст, випишіть прислівники, визначте їх розряд за значенням. ( компетентності полікультурна, комунікативна, самоосвіти й саморозвитку).
Марія навпочіпки присідає біля рогу оселі , руками обережно розгрібає сніг і не скоро добирається до бляклого, примороженого куща жита. Восени вона посіяла житечко в усіх кутках хати, вчасно зійшло воно,закущувалось, радуючи жінку всім: темною зеленню і світлою росою. Хай її оселя завжди пахне житом , хай ці дрібні зернята приносять щастя їй і її дітям.
Її не спустошена роками уява швидко знаходить тонкі барви, світанкову щедрість на розлогих нивах, де поруч спочивають перепілка і сонце. Саме таким змалку вона уявляє собі рай. Не стільки у ньому садів, як доброго шумування жита.
- Про який народний звичай іде мова у тексті?
- Що символізує жито в українців ще з найдавніших часів?
- Якою ви уявили Марію? Передайте її почуття. Що найголовніше, на вашу думку, у її вдачі?
- Перевірка граматичного завдання.
- Пояснювальний диктант. (полікультурна , комунікативна компетентності ).
Записати висловлювання, пояснити орфограми і пунктограми; дати характеристику прислівників у останньому реченні; висловити власне розуміння записаних висловлювань.
- Добро не лежить на дорозі, його випадково не знайдеш (Ч. Айтматов).
- Істинно добра людина не бачить власного милосердя (Апшерон Алі).
- Легко полюбити далеких, але важче – близьких (Мати Тереза ).
- Самостійна робота.
- Утворити ступені порівняння прислівників.
1 варіант – добре.
2 варіант – чесно.
- Робота з підручником. Виконати тестові завдання ( за варіантами ).
(взаємоперевірка завдань за кодограмами ).
Учні біля дошки виконують завдання з картками:
Картка 1.
Переписати , вставляючи пропущені букви. Підкреслити прислівники як члени речення. Утворити, де можливо, ступені порівняння.
Мені нагадують людс..кі сер…ця крихке й тонен…ке сер…це олівця. Зламати ле…ко, застругати важче, сп…сати неможливо до кінця.
Картка 2.
Переписати , вставляючи пропущені букви. Підкреслити прислівники як члени речення. Утворити, де можливо, ступені порівняння.
Од людс…кої щедрості і волі нам так в сер…ці радіс…но було!
- Фізкультхвилинка.
(компетентність саморозвитку і самоосвіти)
Щоб відпочити, проведемо фізкультхвилинку. Якщо я називаю прислівники, підніміть руки вгору, якщо іменники – розведіть руки в сторони, а якщо дієслова – витягніть руки вперед.
Врешті – решт, творити , добро, мимоволі, милуємося, милосердя, навесні, весна, на щастя, плекати, надії, сподіватися.
- Розподільний словниковий диктант з коментарем. Записати прислівники у три колонки за способом написання разом, окремо, через дефіс:
Повсюди, мимохіть, давним – давно, рано – вранці, анітрохи, недбало, вчетверо, по – домашньому, досхочу, на жаль, назовсім, віднині, попереду, раз у раз, в цілому, день за днем, до речі, без ліку, на диво, не з руки, під гору, на – гора, згори, догори, по – перше, всього – на всього, будь – коли, по двоє, тим часом, віч – на – віч, хоч – не – хоч, як – не – як. до сьогодні, по суті, на відмінно, навиворіт, назустріч, додолу, уголос, гарно – гарно, всмак.
- Творче завдання. Робота в парах. (компетентності соціальна, комунікативна, продуктивної творчої діяльності ).
- Скласти і записати речення, у яких би по нашому і но – нашому, вдень і в день, не сьогодні – завтра і не сьогодні, а завтра були записані разом, окремо і через дефіс.
- До фразеологізмів дібрати прислівники – синоніми.
На живу нитку, з бігом часу, страшне діло скільки, правду кажучи, жодною мірою.
Довідка: дедалі, абияк, анітрохи, чимало, щоправда.
- Поєднати подані прислівники у синонімічні ряди, пояснити орфограми.
День у день, врешті – решт, спрадавна, кінець кінцем, день при дні, з давніх – давен, з діда – прадіда, повсякчасно, повсякдень, нарешті.
4.Рефлексивно – оцінювальний етап.
Діти, чого ви навчилися на сьогоднішньому уроці? Які моральні принципи людського життя засвоїли?
- Сьогодні на уроці я навчився (повторив, закріпив)…
- На мою думку, творити добро – це…
( компетентності саморозвитку і соціальна).
Домашнє завдання: Написати твір – мініатюру «Поспішайте творити добро», використовуючи прислівники з різними орфограмами
|